Samen beslissen in de spreekkamer is een hot item. De roep om een gelijkwaardig gesprek waarin arts en patiënt samen beslissen over zorg is groot. Helaas gebeurt dit lang nog niet altijd.
Met de campagne ‘3 goede vragen’ helpen de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie NPCF en Federatie Medisch Specialisten patiënten en artsen op weg. De 3 goede vragen geven aanleiding tot een open gesprek over alle behandelopties en de persoonlijke situatie van de patiënt. De 3 goede vragen zijn: Wat zijn mijn mogelijkheden; Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden; Wat betekent dat in mijn situatie?
De eerste ervaringen met de campagne zijn al opgedaan in het Radboud UMC in Nijmegen. Alle patiënten die op de polikliniek hoorden van de campagne, zouden de 3 goede vragen aanraden aan hun familie en omgeving. Eén van de patiënten: “Ja, ik denk ook wel dat het de drempel verlaagt om die vragen te stellen.” Ook artsen hebben positieve ervaringen. Eén van de betrokken artsen: “Ik kan het iedereen aanraden, zonder meer. […] Als ik patiënt was, dan zou ik er gebaat bij zijn, dus ik zou zeggen ‘ja’!”
Steeds meer patiënten en artsen gebruiken de website 3goedevragen.nl om het gesprek in de spreekkamer te verbeteren.